
ANIMATIE VIDEO
Voor het vak Engels heb ik een animatievideo gemaakt over Media Literacy, bedoeld voor andere studenten. In de video leg ik uit hoe je mediawijsheid kunt versterken in de klas. Ik heb de animatie zelf gemaakt met Procreate (voor de tekeningen) en Adobe Character Animator (voor beweging en stem).
Daarnaast heb ik eerder voor Rekenen-Wiskunde Didactiek (RWD) ook een animatie gemaakt waarin ik de HGW-cyclus uitlegde rondom rekenen tot 10. In beide gevallen heb ik bewust gekozen voor een visuele plaatjes om de tekst te versterken.
Ik zie animatie als een goede manier om complexe onderwerpen eenvoudiger te maken. Onderzoek laat zien dat visuele communicatie via animaties en tekeningen niet alleen stimuleert, maar ook de motivatie verhoogt bij leerlingen van jong tot oud. (Scheepmaker, 2025)
1.1.9 – De leerkracht toont aan dat hij educatieve software, serious games en mobiele apps kan inzetten.
Ik gebruikte Procreate (iPad) en Adobe Character Animator als educatieve software om de animaties te maken die anderen ondersteunen bij het leren.
2.1.4 – De leerkracht toont aan dat het digitaal leermateriaal kan selecteren voor een bepaalde doelgroep, rekening houdend met factoren zoals niveau, interesse, tempo en wijze van leren.
De animatie over Media Literacy is afgestemd op studenten van de PABO in de latere jaren, terwijl de HGW-cyclus animatie geschikt is voor eerste jaars PABO studenten. Ik paste toon, tempo en stijl hierop aan.
2.1.6 – De leerkracht toont aan dat hij het leren leren van zijn leerlingen ondersteunt en bevordert met behulp van ICT.
Door complexe informatie visueel en stapsgewijs aan te bieden via animatievideo’s, help ik leerlingen en studenten om de inhoud beter zelfstandig te verwerken.
4.1.4 – De leerkracht toont aan dat hij een lerende professional is die, creatief en kritisch gebruik maakt van de (nieuwe-) mogelijkheden van ICT bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs.
Het werken met animatiesoftware voor onderwijsdoeleinden laat zien dat ik experimenteer met creatieve manieren van kennisoverdracht.

Scheepmaker, K. (2025, 20 april). De kracht van visueel communiceren in het onderwijs. Vernieuwenderwijs. https://vernieuwenderwijs.nl/kracht-van-visueel-communiceren/?utm_source=chatgpt.com
