Visie

Sinds ik eigenlijk stage aan het lopen ben binnen het onderwijs denk ik na over wat nou eigenlijk mijn visie is. Zo kom je begeleiders en scholen tegen die hele positieve punten laten zien, maar ook de negatieve punten. Dit zijn altijd dingen geweest waar ik aan het einde van het semester op door reflecteer om te zien wat nou mee kan komen naar mijn onderwijs als ik later voor de klas sta. 

Echter sinds dit jaar ben ik echt begonnen met het filteren van de informatie die ik heb gekregen van die ervaringen. En nu begon ik echt na te denken over wie ik ben als persoon en als docent toen ik ging luisteren naar het nummer van the supertramp; logical song. Eerst vond ik het deuntje en de saxofoon solo heel lekker, maar uiteindelijk ging ik de tekst lezen en begon ik het steeds beter te begrijpen. 

Uiteindelijk las ik een artikel geschreven door Roger Hodgson, de schrijver en zanger van het nummer. In dit artikel beschreef hij zijn top 10 beste nummers, waar the logical song het eerste nummer was dat werd beschreven.

Zo schreef Hodgson (2023) dat hij het nummer heeft geschreven om zijn vragen over het leven te beantwoorde. Hij wist namelijk niet wat er nu echt toe deed in het leven. Zo leren we als we jong zijn allemaal kunstjes en manieren hoe we met andere mensen moeten omgaan. Denk hierbij aan een hand geven bij een ontmoeting, of de drie zoenen bij een ontmoeting met een vrouw, maar ook hoe we om moeten gaan met boosheid en verdriet. Hodgson (2023) gaf hierin aan dat we van het onschuld en verwondering van een kind gaan naar de verwarring van een jongvolwassenen, welke vaak, eindigt in cynisme. 

Om het nummer direct te quoten zie je terug ‘vertel me alsjeblieft wie ik ben’. Het leven wordt complexer voor iedereen die opgroeit en hoe ouder we worden hoe dieper de zin wordt in betekenis. 

Uit dit nummer ben ik dan ook mijn visie gaan halen. Wie ben ik en wat vind ik belangrijk om les te geven. Hierin hoor je veel docenten maar ook onderwijsbonden en raden dat er meer aandacht moet uitgaan voor taal- en rekenonderwijs (NOS, 2022) maar is het niet net zo belangrijk, als niet belangrijker dan we ook een kind helpen om zichzelf te leren kennen?

Een onderzoeksrapport van de Cambridge international education blog heeft een dieper onderzoek gedaan naar de effecten van kunstonderwijs binnen het basisonderwijs. 

In het artikel beschrijft auteur L. Jeeves (2023) dat kunst kan helpen bij de balans om prestaties te verbeteren, ook bij andere vakken. Denk hierbij aan 21st century skills die momenteel enorm zijn in het nieuws. Het probleemoplossend vermogen wat volgens critici onze primaire focus zou moeten worden. 

Kunst gaat hand in hand met het ontdekken van de creativiteit in jonge hersenen. Door die vrijheid te bieden zal dit helpen in concentratievaardigheden, doorzettingsvermogen, maar ook krijgen de leerlingen verschillende gereedschappen die ze kunnen toepassen in het dagelijks leven. Denk hierbij aan communicatie, interactie en meer sociale omgangsvormen. Vooral voor leerlingen met autisme is dit een pre. 

Mijn visie komt dus uiteindelijk voort uit “The Logical Song”. Kinderen worden tegenwoordig gekneed binnen een gesloten wereld waarbij het grijs denken al een stuk eerder begint dan generaties voor hen. Dit zowel door sociale media, als de schuiving binnen onze maatschappij. 

Ik wil deze kleur en vrijheid weer terugbrengen binnen het onderwijs. De afgelopen periodes ben ik bezig geweest met echt na te denken over wat ik lesgeef en ook vooral wat de leerlingen ervan leren. Ik merk dat het de kinderen zowel rust als plezier oplevert wat het onderwijs een stuk laagdrempeliger maakt. 

In de voorziene toekomst zou ik graag willen uitbreiden waar ik nu mee bezig ben. Ik zou muziek naast het gebruik voor energie krijgen, ook willen gebruiken voor tot rust komen, daarnaast vakken als Drama gebruiken om de leerlingen te leren omgaan met emoties en hoe ze deze kunnen uiten. 

Als grootste project zou ik graag elke periode met de leerlingen een avontuur willen beleven om iets te gaan leren wat we nog niet kunnen. Zo kunnen we kijken naar blokfluitspelen, maar ook linedancen. 

Het is een grote visie met een grote droom erin verwerkt. Ik ben heel benieuwd hoe ik dit later in mijn klaslokaal kan en mag gaan toepassen. 

Jeeves, L. (2024, 6 februari). Embracing art education in primary schools. Cambridge International Education Blog. https://blog.cambridgeinternational.org/embracing-art-education-in-primary-schools/

NOS. (2022, 3 november). Onderwijsraad wil veel meer aandacht voor taal- en rekenonderwijs. NOS. https://nos.nl/artikel/2450860-onderwijsraad-wil-veel-meer-aandacht-voor-taal-en-rekenonderwijs

Supertramp’s Roger Hodgson: the 10 best songs I’ve written, composed, and sung – Louder Magazine Interview. (2010, 14 augustus). https://www.rogerhodgson.com/documents/interviewloudertoptensongs.html