Culturele omgeving

OBS ‘t Partoer in Burgum is een openbare basisschool met ongeveer 200 leerlingen en 21 personeelsleden. De school staat voor een leef-en leerklimaat waarin de leerlingen respectvol leren omgaan met anderen en andersdenkenden hierin is wederzijds respect belangrijk. Dit wordt aangeleerd via levensbeschouwelijke en maatschappelijke normen en waarden. 

De school maakt gebruik van moderne onderwijs- en leermethoden en technieken. Dit kan van digitaal materiaal zijn, maar ook fysiek. 

De visie op cultuuronderwijs op O.B.S. “’t Partoer” is gericht op het ontwikkelen van de kritische en creatieve vermogens van de leerlingen. De school wil de kinderen laten ervaren en beleven wat cultuur is door hen in contact te laten komen met een breed scala aan culturele educatie. Ze streven ernaar om samen te werken met lokale verenigingen en instellingen om dit te realiseren. De school wil een aantrekkelijk breed programma aanbieden waarbij cultuur met elkaar wordt beleefd en ervaren, bijvoorbeeld door theatervoorstellingen, museumbezoeken en het uitnodigen van schrijvers en kunstenaars in de klas. Daarnaast worden er wekelijkse crea-lessen georganiseerd waarbij kinderen zelf aan het werk gaan.

Om deze visie te behalen en uit te voeren, wil de school een omslag maken naar het vakinhoudelijk integreren van culturele activiteiten. Ze willen vakoverstijgende elementen integreren en een tijdwinst en verdieping realiseren door verschillende vakken te combineren. De school wil ook de mogelijkheid verkennen om meer budget te genereren, bijvoorbeeld door het aanvragen van subsidies en het inventariseren van talenten van ouders. Daarnaast willen ze de contacten met culturele partners verder uitbouwen en nieuwe culturele aanbieders betrekken. Het team heeft ambitieuze doelen gesteld voor de komende vijf jaar, waaronder het streven naar een breed aanbod van alle disciplines in elke bouw, vakintegratie, het stimuleren van creatieve en kritische vermogens van leerlingen, en het uitdagen van leerkrachten om met specifieke technieken of culturele disciplines aan de slag te gaan.

Projecten die momenteel al lopen zijn:

  • Crea dagen: Deze middagen worden georganiseerd voor de groepen 1 tot en met 8. Ze bieden de leerlingen de mogelijkheid om creatieve activiteiten te ondernemen.
  • Klassen werken vaak samen met creatieve middagen buiten de gehele dagen. Op vrijdagmiddag gaan de groepen uiteen en zullen bijvoorbeeld groep 5 en 6 gemengd worden. De ene groep zal drama doen en de andere groep bevo.
  • Muziekonderwijs in groepen 5 en 6: In de herfst van 2016 is muziekonderwijs geïntroduceerd in deze groepen, hoewel het nog niet structureel is.
  • Samenwerking met cultuurcentrum ‘De Wâldsang’, ‘Keunstwurk’ en muziekvereniging ‘Apollo’: De banden met deze culturele instellingen zijn geïntensiveerd en er wordt samengewerkt om culturele activiteiten aan te bieden aan de leerlingen.
  • Bezoek aan uurcultuur voorstellingen: Door een bezuiniging op de gemeentelijke subsidie is het momenteel alleen mogelijk om met de even leerjaren (2, 4, 6 en 8) naar deze voorstellingen te gaan.
  • Kinderboekenweek, Sinterklaasvieringen, Kerstviering, Open Dag en Koningsspelen: Deze evenementen worden georganiseerd en hebben culturele aspecten, zoals dansoptredens, opvoeringen en presentaties.
  • Techniek bus die elke week met groep 5 t/m 8 bezig gaat om een techniek product te maken, zoals een elektriciteitsnet voor lampjes.