CIVILISATIONS AR

Block 6, 7 en 8

Voor deze les heb ik met groep 4 geschiedenis besproken. Onderzoekend leren is natuurlijk enorm belangrijk. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de volgende blocks: gamification, augmented reality en spelend leren met tablets. Voor groep 4 leerlingen is het belangrijk dat we nog enorm veel visueel laten zien. Hierbij kan je een plaatje gebruiken, maar dat is erg eenzijdig. Door gebruik te maken van tablets en een applicatie zoals ‘civilisations AR’ kan je de leerling zelf laten rondkijken bij bepaalde historische objecten.


Gamification

Gamification komt er eigenlijk heel kort op neer dat je doormidden van spelelementen de leerling kan motiveren om hun ervaring te vergroten. Dit wordt al natuurlijk enorm veel gedaan privé, maar nu is juist de kunst om het mee te nemen naar het onderwijs en vooral hoe je het kan toepassen.

Nu komt dit al veel terug in kleine dingen. Een percentage balkje wanneer je een profiel/formulier invult, of een checkmark wanneer je voldoet aan alle onderdelen. Binnen mijn opdracht gaan de kinderen bezig met een soort bingo kaart waar ze kunnen afvinken als ze het op een item hebben gevonden. Op deze manier hebben ze een doel naast alleen het kijken.


Augmented Reality

Augmented reality (AR) is dat je een object die digitaal is, via je scherm in de ruimte kan zien waar je op dat moment bent. Vaak ook nog op ware grote. Uit bepaalde onderzoeken, waaronder die vanuit het ministerie van onderwijs komt naar voren dat het een enorm positief effect kan hebben op leerlingen.

Leerlingen leren namelijk vooral via zien en ervaren. Daarom is AR zo mooi. Het brengt namelijk objecten, gebouwen en nog veel meer direct naar de leerling zonder dat ze hiervoor perse uit het lokaal moeten. Je richt simpelweg de ipad op de vloer of tafel en het verschijnt. Er is zelfs gebleken dat leerlingen minder cognitieve belasting ervaren aangezien het zo dichtbij is.

De bovenstaande reden zijn al mijn keuzes geweest in het gebruiken van AR in mijn les. Ik wou ze een ervaring geven dat we iets uit Egypte helemaal in ons lokaal konden bekijken.


Spelend leren met tablets

Kinderen komen vaker in aanraking met tablets. Er zijn al hele scholen gebaseerd op onderwijs waarbij de iPad de primaire manier van werken is. Doordat deze golf van digitalisering in het onderwijs kwam gingen natuurlijk de alarm bellen rinkelen bij onderzoekers, want is dit eigenlijk wel goed? Nou hieruit is gebleken dat het goed is en dat via educatieve spellen de leerling enorm veel positieve ervaringen krijgt. Daarbij wordt de oog-handcoördinatie, reactievermogen en concentratie verbeterd. Niet te vergeten dat zelfs de fantasie een loopje neemt.

Doordat ze meer met tablets te maken gaan krijgen en de positieve effecten heb ik gekozen voor een iPad les. Dit stiekem ook aangezien wij iPads beschikbaar hebben binnen ons lokaal. Met de iPads kunnen ze de volledige opdracht op hun eigen manier doen.

Bekwaamheidseisen

Gamification

1.2.5 De leerkracht toont aan het informatieverwerkingsproces te kunnen analyseren en het eindproduct te beoordelen aan de hand van (eigen) opgestelde criteria.Er is criteria voor het eindproduct. Zo moet het lijken op de schilderingen van een echte sarcofaag. Doormiddel van de AR gaan ze dit onderzoeken.
2.1.3 De leerkracht toont aan dat bij het ontwerpen van leerpraktijken met inzet van ICT leerdoelen, leerproces en toetsing op elkaar zijn afgestemd.De leerdoelen zijn bedoeld dat ze met behulp van de AR een tekening op papier kunnen maken. Dit gaan ze zelf onderzoeken. Er is een directe link tussen de manier waarop en het eindproduct.
2.3.1 De leerkracht toont aan dat hij gebruik maakt van diverse vindplaatsen van digitaal leermateriaal en in staat is daaruit ander leermateriaal te arrangeren.Digitaal materiaal kan via de methode, maar ook middelen zoals AR e.d

Augmented Reality

1.2.5 De leerkracht toont aan het informatieverwerkingsproces te kunnen analyseren en het eindproduct te beoordelen aan de hand van (eigen) opgestelde criteria.Er is criteria voor het eindproduct. Zo moet het lijken op de schilderingen van een echte sarcofaag. Doormiddel van de AR gaan ze dit onderzoeken.
2.1.3 De leerkracht toont aan dat bij het ontwerpen van leerpraktijken met inzet van ICT leerdoelen, leerproces en toetsing op elkaar zijn afgestemd.De leerdoelen zijn bedoeld dat ze met behulp van de AR een tekening op papier kunnen maken. Dit gaan ze zelf onderzoeken. Er is een directe link tussen de manier waarop en het eindproduct.
2.3.1 De leerkracht toont aan dat hij gebruik maakt van diverse vindplaatsen van digitaal leermateriaal en in staat is daaruit ander leermateriaal te arrangeren.Digitaal materiaal kan via de methode, maar ook middelen zoals AR e.d

Spelend leren met tablets

1.2.5 De leerkracht toont aan het informatieverwerkingsproces te kunnen analyseren en het eindproduct te beoordelen aan de hand van (eigen) opgestelde criteria.Er is criteria voor het eindproduct. Zo moet het lijken op de schilderingen van een echte sarcofaag. Doormiddel van de AR gaan ze dit onderzoeken.
1.3.2 De leerkracht toont aan kennis te hebben van verschillende functies van media.Media is enorm groot binnen globalisering. Items en museum stukken die ver weg zijn kunnen via de media het lokaal worden ingebracht.
1.3.3 De leerkracht toont aan kennis te hebben van de invloed van media op de werkelijkheid en virtuele werelden.Media is zoals ik aangaf globalisering. Alles is dichterbij. De positieve effecten, maar ook de haat en negativiteit.
1.3.9 De leerkracht toont aan dat hij leerlingen bewust kan maken van de meerwaarde en risico’s van internetgebruik.Lees het bovenstaande.
2.1.3 De leerkracht toont aan dat bij het ontwerpen van leerpraktijken met inzet van ICT leerdoelen, leerproces en toetsing op elkaar zijn afgestemd.De leerdoelen zijn bedoeld dat ze met behulp van de AR een tekening op papier kunnen maken. Dit gaan ze zelf onderzoeken. Er is een directe link tussen de manier waarop en het eindproduct.

Gamification

In mijn les gebruikte ik gamification door Augmented Reality te laten zien hoe een sarcofaag er van dichtbij uitzag, en daarna moesten de leerlingen er zelf een tekenen. Het toevoegen van spelelementen moedigde de leerlingen aan om mee te doen. Sommige leerlingen vonden de technologie van Augmented Reality lastig, dit heb ik opgelost door extra begeleiding te geven en aan te moedigen dat ze samenwerkten. Dit zorgde ervoor dat alle leerlingen zich comfortabeler voelden met de technologie en de opdracht leuk vonden.

Augmented Reality

In mijn les gebruikte ik Augmented Reality (AR) zodat de leerlingen een sarcofaag konden bekijken en hun eigen sarcofaag konden tekenen. Met AR kunnen ze via een scherm digitale dingen in hun eigen omgeving zien. Soms begrepen sommige leerlingen de AR-technologie niet goed, waardoor ze gefrustreerd raakten. Ik heb hen geholpen door stap voor stap uit te leggen hoe het werkt. Zo begrepen alle leerlingen het beter waardoor het makkelijker werd en interessanter.

Spelend leren met tablets

Een probleem dat ik tegenkwam was dat sommige kinderen moeite hadden om verbinding te maken met de wifi, waardoor ze niet goed met de tablets konden werken. Ik heb hen geholpen om verbinding te maken en heb ook offline activiteiten aangeboden voor de kinderen die nog steeds problemen hadden met de wifi. Zo konden alle kinderen meedoen met de les, ook als de wifi niet goed werkte.


https://api.eu.badgr.io/public/assertions/QsrnaL75TBuhEZ6T_lu5dg?identity__email=wouter.kammenga%40student.nhlstenden.com


https://api.eu.badgr.io/public/assertions/h3Skwz3OTTWfPiwjpO4pMA?identity__email=wouter.kammenga%40student.nhlstenden.com


https://api.eu.badgr.io/public/assertions/KJuPPZdOS0-r9mFSJUYnJA?identity__email=wouter.kammenga%40student.nhlstenden.com