
SCHADUWEN
In deze les gaan de leerlingen onderzoeken hoe een schaduw werkt en wat deze beïnvloed.

Met deze les wou ik de leerlingen een onderzoekende houding geven over schaduwen.
Ik begon de les door in het donker met de leerlingen te gaan lezen. Dit lezen doen wij dagelijks, maar vandaag deden we een tekst over de maan en het licht. Het klaslokaal maakte in donker en met een zaklamp gingen ze de tekst lezen.
Na het lezen van de tekst ging ik reflecteren wat ze nou eigenlijk hadden gelezen. Iets over een maan en over licht, maar wat precies?
Vervolgens ging ik uitleggen over schaduwen. Hierbij gingen de leerlingen zelf onderzoeken wat nou eigenlijk een schaduw maakt. Als je iets voor een lichtbron neerzet. Daarna stimuleerde ik ze om te onderzoeken wat er gebeurde als de lichtbron verder weg stond.
Als verwerking gingen de leerlingen met objecten een bouwwerk maken die als schaduw op iets leek. Deze gingen ze presenteren aan de klas.
V-motoren
Binnen de bovenstaande les heb ik ook gedacht om de v-motoren (Marell, 2017). Hierin specifiek het verwonderen. Door de leerlingen iets te laten zien over licht en schaduw en daarbij eerst een verhaal te vertellen hoop ik de leerling te prikkelen tot onderzoeken. Waarom werkt dit zo?
Kerndoel
Bij de bovenstaande les past het MNT kerndoel 42. De leerlingen leren onderzoek doen naar verschijnselen zoals licht.
