
ZANDLOPER
Tijd is iets waar we de hele dag mee te maken hebben. Ook op school met de dagplanning, maar hoe meten we eigenlijk tijd en kunnen we zelf ook iets maken?

Met deze les wou ik de leerlingen een beter besef geven van tijd. Dit door zelf een zandloper te maken die een minuut zou duren.
Ik begon de les met het spelletje dat de leerlingen gingen raden wat een minuut was. Het was helemaal stil en de leerlingen moesten staan als zij dachten dat er een minuut voorbij was.
Hierna begonnen we te praten over wat een minuut nou eigenlijk is, hoeveel seconden? Hoe bekijken we nu hoe lang een minuut duurt?
Hierna liet ik ze bezig gaan met het maken van een zandloper. Ik heb een jonge groep dus ik gaf ze wel een bouwplan. De inhoud moesten ze zelf gaan uitzoeken.
Aan het einde van de les gingen alle zandlopers om en gingen we testen of er ook minuten tussen zaten.
v-motoren
Verwonderen en Verlangen heb ik gebruikt bij de les. Ik verwonder ze eerst met het spel om vervolgens een uitkomst te geven maar geen oplossing.
Kerndoel
Bij de les heb ik gebruik gemaakt van kerndoel 42 en 45. Bij 42 leren de leerlingen over natuurkundige verschijnselen zoals tijd en bij kerndoel 45 bedenken ze een oplossing voor een probleem.
