REGENMETER

In deze les wil ik samen met de leerlingen gaan kijken hoeveel regen er nou eigenlijk valt in een week tijd.

De laatste les is een regenmeter maken. Hiermee wou ik samen met de leerlingen gaan kijken hoeveel water er eigenlijk valt binnen een week tijd.

Het was een regenachtige dag wat natuurlijk perfect is als een inleiding van het onderwerp. Ik ben de les gaan introduceren door te doen alsof we les 1 gingen doen, om vervolgens het weer te zien en ik me afvroeg hoeveel regen er zou vallen.

We bespraken hoe je dit zou kunnen meten en uiteindelijk heb ik ze hint moeten geven van een regenmeter. Ik had op gynzy de les voorbereid en had dus al voorbeelden klaar staan. Het is een jonge groep en daarom dat ik koos voor voorbeelden zodat ze een idee kregen, maar zelf moesten onderzoeken hoe ze hem konden maen.

De leerlingen gingen de meters maken. Uiteindelijk heb ik tussendoor de groep weer centraal gepakt om bepaalde dingen te bespreken. bijv. hoe blijft die staan en waar zetten we hem neer?

De regenmeters werden op verschillende plekken op het schoolplein gezet. Elke kleine pauze keken we hoeveel water er in zat en gingen we ze weer legen.

Aan het einde van het project presenteren hoe de meter er uit zag, hoeveel water er in was gevallen en vergelijken met andere groepen.


v-motoren

Verbazen en verassen. Er gebeurt iets onverwachts aangezien het regent en ik de les ga omgooien. Hierdoor raken ze nieuwsgierig (verlangen) wat er gaat gebeuren.


Kerndoelen

Bij de les heb ik gebruik gemaakt van MNT kerndoelen 44 en 45. 44 is het relaties leggen met producten uit eigen omgeving en hiermee relaties leggen. 45 is het bedenken van een oplossing bij een technisch probleem.