WATERFILTER

Drinkwater is redelijk vanzelfsprekend, maar hoe maak je dit nou eigenlijk?

In deze les wou ik de leerlingen bewust laten worden drinkwater. We doen de kraan open en verwachten dat er schoon water uit komt, maar is dit overal zo en hoe werkt het?

Ik begon de les met een glas met slootwater er in en ik vroeg de klas heel simpel ‘wie wil er wat drinken?’ Hierop was de reactie dat ik je het helemaal niet kan drinken want het is vies. Ik ging doorvragen met vragen zoals ‘waar kan ik dan wel drinken halen?’

Na de introductie gingen de leerlingen per groepje een waterfilter maken. De materialen had ik voor in de klas liggen en de leerlingen gingen zelf onderzoeken wat wel of niet werkt. Ik had materialen zoals koffiefilters, watten, grind, maar ook materiaal wat niet zou werken zoals papier, hout en klei.

De leerlingen gingen bezig met het maken van een filter. Na het maken presenteerden de leerlingen wat zij hadden gemaakt voor de klas. Hier keken we ook naar hoe het water er uit zag.


V-motoren

Binnen de bovenstaande les heb ik ook gedacht om de v-motoren (Marell, 2017). Hierin specifiek het verlangen. Ik geef ze een eindpunt oftewel drinkwater waarbij ze zelf moeten gaan nadenken hoe je dit maakt.


Kerndoelen

Bij de les heb ik gebruik gemaakt van MNT kerndoelen 44 en 45. 44 is het relaties leggen met producten uit eigen omgeving en hiermee relaties leggen. 45 is het bedenken van een oplossing bij een technisch probleem.