Block: Effectieve instructie met ICT
Block: Interactief lesgeven met ICT
In mijn lessen maak ik dagelijks gebruik van ICT, zowel bij het geven van instructie als om interactie te stimuleren. Ik kies bewust welke tools ik inzet en voor welk doel. Bij instructie ligt de focus op helderheid en overzicht, bij verwerking en toetsing op interactie, betrokkenheid en toepassing van de lesstof.
Block: Effectieve instructie met ICT
Bij vakken zoals rekenen maak ik vrijwel altijd gebruik van Gynzy, waarin ik mijn instructie visueel ondersteun. Hierbij let ik bewust op beeldschermdidactiek ik gebruik namelijk altijd een Dyslexy-vriendelijk lettertype, grote letters en een rustige, overzichtelijke opmaak. De teksten zijn bondig en duidelijk geformuleerd en ik zorg ervoor dat er niet te veel prikkels tegelijk zichtbaar zijn.
Daarnaast ontwerp ik soms instructiemateriaal in Canva, bijvoorbeeld als ik een visueel schema of stappenplan wil tonen. Op die manier kan ik het leerdoel visueel versterken en blijven instructies beter hangen.
Bij het maken van deze keuzes houd ik rekening met principes uit het TPACK-model. Ik combineer mijn vakinhoudelijke kennis (bijv. rekenstrategieën) met pedagogische keuzes (duidelijk uitleggen, aansluiten bij het niveau) en de juiste inzet van technologie (Gynzy, Canva) om het leerproces te ondersteunen.
Deze manier van werken helpt mij om effectieve instructies te geven waarbij leerlingen de lesstof beter begrijpen en overzicht houden.
Block: Interactief lesgeven met ICT
Naast instructie gebruik ik ICT ook om interactie en betrokkenheid in de les te vergroten. Hiervoor gebruik ik verschillende digitale tools, afhankelijk van het vak.
Bij rekenen werk ik regelmatig met 99math, waarmee leerlingen in real-time sommen maken op hun eigen chromebook, terwijl ik op het bord de voortgang kan volgen. Het competitieve element motiveert de leerlingen en verhoogt de focus tijdens het oefenen. Ook Kahoot zet ik in, bijvoorbeeld als korte evaluatie aan het einde van de les of als energizer tussendoor.
Bij wereldoriëntatie werk ik graag met LessonUp, waarbij ik sleepopdrachten of quizvragen integreer in de les. Deze gebruik ik vaak halverwege om te controleren of leerlingen de inhoud begrijpen, voordat we doorgaan met de rest van de les.
Ik maak bewuste keuzes voor deze tools omdat ze bijdragen aan een actieve houding van de leerlingen. De interactie zorgt ervoor dat de leerlingen de lesstof direct toepassen en feedback krijgen op hun denken. Dit verhoogt de betrokkenheid en maakt het leren effectiever. Digitale tools zoals Kahoot en 99math bevorderen motivatie en betrokkenheid. Ze maken leren interactief en verhogen het leerplezier. (Leraar24, 2025)
Bekwaamheidseisen: Effectieve instructie met ICT
2.1.5 – De leerkracht toont aan een relevante, rijke en effectieve leeromgeving te kunnen inrichten met ICT en kan gemaakte keuzes didactisch verantwoorden.
Ik kies doelbewust voor Gynzy en Canva op basis van het type instructie en zorg dat de visuele ondersteuning de leerstof versterkt.
2.1.6 – De leerkracht toont aan dat hij het leren leren van zijn leerlingen ondersteunt en bevordert met behulp van ICT.
Door heldere instructie en overzichtelijke schermindeling leren leerlingen zelfstandig stappen volgen en hun leerproces structureren.
2.1.8 – De leerkracht toont aan actuele en toekomstgerichte vaardigheden geïntegreerd te kunnen verwerken in zijn onderwijs.
Door het TPACK-model actief in te zetten, leer ik hoe ik technologie functioneel kan koppelen aan vakinhoud en didactiek.
1.1.9 – De leerkracht toont aan dat hij educatieve software, serious games en mobiele apps kan inzetten.
Bijvoorbeeld door het inzetten van Gynzy voor instructie en Canva voor visuele leerondersteuning, maar ook de spelletjes om de leerstof te verwerken.
Bekwaamheidseisen: Interactief lesgeven met ICT
2.1.7 – De leerkracht toont aan individuele leerprocessen en samenwerkend leren aan te kunnen sturen en begeleiden met een effectieve inzet van ICT.
Met 99math en Kahoot stuur ik op betrokkenheid en samenwerking tijdens verwerking.
2.2.4 – De leerkracht toont aan dat hij de synchrone- en asynchrone samenwerking en communicatie tussen leerlingen en leerkracht op een gepaste manier faciliteert door gebruik te maken van ICT.
Via live-quizzes en interactieve vragen ontstaat er directe communicatie en feedback tussen mij en de leerling(en). Als een vraag veel fout is kan ik die direct nogmaals uitleggen en terug laten komen later in de quiz.
1.1.9 – De leerkracht toont aan dat hij educatieve software, serious games en mobiele apps kan inzetten.
Kahoot, Taaltrainer, Spellingtrainer en 99math zijn bewezen educatieve tools waarmee ik lesstof speels én effectief aanbied.





Leraar24. (2025, 29 mei). Gamification: hoe gebruik je spelelementen in de les? https://www.leraar24.nl/293937/gamification-hoe-gebruik-je-spelelementen-in-de-les/
