
TECHNIEK
Bij Techniek zijn de leerlingen voornamelijk bezig met het maken van prototypes. Dit gaat vaak gezamenlijk met andere vakgebieden, maar ook mens of natuur.

Brug bouwen
Soms moeten we reizen over een obstakel heen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een rivier, een afgrond of natuur. Als we ergens overheen willen dan maken we een brug, maar hoe zit zo’n brug in elkaar?
De les introduceer je met het praten over bruggen. Hierbij laat je een aantal afbeeldingen zien, wat valt de leerlingen op? Vaak zie je driehoeken of een boog.
Na dit te hebben besproken gaan de leerlingen zelf ervaren. Ze krijgen een A4 papier en gaan vervolgens hiermee een cirkel, vierkant en een driehoek maken. Welke vorm kan het meeste tillen?
Vervolgens gaan ze zelf onderzoeken wat nou een stevige brug is en dit gaan ze in de praktijk testen. De leerlingen gaan van ijsco stokjes en lijmpistolen een brug bouwen.
Aan het einde van de les gaan de leerlingen de bruggen presenteren. Waarom hebben ze voor bepaalde keuzes gekozen en wat voor een invloed denken ze dat dit heeft. Daarna gaan we de brug testen doormiddel van boeken die er onder gaan hangen.

En toen was er licht
Met deze les gaan de leerlingen de basis leren van elektriciteit. Wat is het en dan ook voornamelijk hoe gebruik je het?
Zelf zou ik de les beginnen door te gaan spelen met de lampen van het lokaal. Aan/Uit en dat constant doen. Laat de leerlingen even raar kijken waar je nou eigenlijk mee bezig bent.
Vervolgens ga je samen met de groep praten over lichten en hoe deze eigenlijk aan gaan. Op deze manier wil ik de leerlingen alvast aan het denken zetten.
Uiteindelijk geef je de leerlingen de benodigde materialen voor een klein circuit die een lamp kan aanzetten. Voor de rest geef je ze niks. Ze moeten zelf eens gaan kijken wat ze kunnen maken.
Uiteindelijk geef je de leerlingen een vage afbeelding van het circuit. Misschien helpt dit de leerlingen verder. Mocht dit niet baten dan ga je aan het einde van de les klassikaal de lamp bespreken en kijken hoe het werkt.

Stop en door
Bepaalde groenten, fruit en ander materiaal geleiden elektriciteit, maar welke dingen zijn dit nu eigenlijk?
Het is een vervolg les van een elektrisch circuit maken. In deze les gaan de leerlingen onderzoeken welke objecten en materialen wel elektriciteit geleiden en welke niet.
voor veiligheid rubberen handschoenen.
Je laat de leerlingen weer een elektrisch circuit maken met een lampje. Vervolgens maak je een punt los waar een fruit, groente of materiaal. Hier doen ze de draden in en kijken of het lampje weer aangaat.
Ze houden de materialen bij en gaan vervolgens aan het einde van de les hun bevindingen presenteren aan een andere groep. Daarna mogen ze het gekste object presenteren voor de groep.

De pannetjes worden nat
De laatste les is een regenmeter maken. Hiermee wou ik samen met de leerlingen gaan kijken hoeveel water er eigenlijk valt binnen een week tijd.
Het was een regenachtige dag wat natuurlijk perfect is als een inleiding van het onderwerp. Ik ben de les gaan introduceren door te doen alsof we les 1 gingen doen, om vervolgens het weer te zien en ik me afvroeg hoeveel regen er zou vallen.
We bespraken hoe je dit zou kunnen meten en uiteindelijk heb ik ze hint moeten geven van een regenmeter. Ik had op gynzy de les voorbereid en had dus al voorbeelden klaar staan. Het is een jonge groep en daarom dat ik koos voor voorbeelden zodat ze een idee kregen, maar zelf moesten onderzoeken hoe ze hem konden maen.
De leerlingen gingen de meters maken. Uiteindelijk heb ik tussendoor de groep weer centraal gepakt om bepaalde dingen te bespreken. bijv. hoe blijft die staan en waar zetten we hem neer?
De regenmeters werden op verschillende plekken op het schoolplein gezet. Elke kleine pauze keken we hoeveel water er in zat en gingen we ze weer legen.
Aan het einde van het project presenteren hoe de meter er uit zag, hoeveel water er in was gevallen en vergelijken met andere groepen.

Een minuut de tijd
Met deze les wou ik de leerlingen een beter besef geven van tijd. Dit door zelf een zandloper te maken die een minuut zou duren.
Ik begon de les met het spelletje dat de leerlingen gingen raden wat een minuut was. Het was helemaal stil en de leerlingen moesten staan als zij dachten dat er een minuut voorbij was.
Hierna begonnen we te praten over wat een minuut nou eigenlijk is, hoeveel seconden? Hoe bekijken we nu hoe lang een minuut duurt?
Hierna liet ik ze bezig gaan met het maken van een zandloper. Ik heb een jonge groep dus ik gaf ze wel een bouwplan. De inhoud moesten ze zelf gaan uitzoeken.
Aan het einde van de les gingen alle zandlopers om en gingen we testen of er ook minuten tussen zaten.

Drinkbaar, of niet?
In deze les wou ik de leerlingen bewust laten worden drinkwater. We doen de kraan open en verwachten dat er schoon water uit komt, maar is dit overal zo en hoe werkt het?
Ik begon de les met een glas met slootwater er in en ik vroeg de klas heel simpel ‘wie wil er wat drinken?’ Hierop was de reactie dat ik je het helemaal niet kan drinken want het is vies. Ik ging doorvragen met vragen zoals ‘waar kan ik dan wel drinken halen?’
Na de introductie gingen de leerlingen per groepje een waterfilter maken. De materialen had ik voor in de klas liggen en de leerlingen gingen zelf onderzoeken wat wel of niet werkt. Ik had materialen zoals koffiefilters, watten, grind, maar ook materiaal wat niet zou werken zoals papier, hout en klei.
De leerlingen gingen bezig met het maken van een filter. Na het maken presenteerden de leerlingen wat zij hadden gemaakt voor de klas. Hier keken we ook naar hoe het water er uit zag.
