MENS


Binnen het stukje mens kijken wij naar onszelf en de mensen om ons heen. Hierin kan je het bijvoorbeeld gaan sociaal, mentaal, seksueel, maar ook hoe jij zelf in elkaar zit. Hieronder staan verschillende les ideeën met dit als thema.


Seksualiteit

Bij Seksualiteit hebben wij het over de oriëntatie van personen en waar zij op vallen. De 5 meest bekende seksualiteiten zijn:

– Homoseksualiteit
– Heteroseksualtieit
– Lesbisch
– Aseksueel
– Panseksueel

Binnen onze maatschappij zijn er tegenwoordig veel meer te vinden welke nog veel specifieker zijn. Deze zijn echter niet van toepassing binnen deze les.

In de les ga je het eerst hebben over trouwen en wat weten zij eigenlijk al van trouwen? Mocht het natuurlijk gaan dan ga je daarin verder en anders ga je de leerlingen prikkelen of zij ook wisten dat 2 mannen met elkaar mogen trouwen, of 2 vrouwen.

Na de introductie ga je de opdracht uitleggen. Eerst gaan de leerlingen op onderzoek welke seksualiteiten er eigenlijk zijn. Vervolgens ga je deze bespreken en maak je 5 groepen. Elke groep krijgt 1 seksualiteit om uit te werken.

Dit uitwerken doen ze op A2 waarvan de zijkanten zijn dubbelgeslagen (als een soort deur). In deze presentatie gaan ze verschillende kenmerken van de seksualiteit bespreken en eventueel een kleine link leggen met maatschappijleer of ze bijvoorbeeld mogen trouwen en waar niet?

Nadat ze de presentaties borden hebben gemaakt gaan de leerlingen het aan elkaar laten zien en presenteren. Uiteindelijk gaan ze na de feedback eventueel aanvullen om vervolgens een kleine markt te houden in het lokaal voor andere groepen.


Handen wassen

Voor jezelf zorgen past ook binnen het thema mens en als we iets hebben geleerd tijdens corona, dan is het hoe belangrijk goed handen wassen eigenlijk is.

In deze les ga je samen met de leerlingen kijken hoe goed ze eigenlijk handen wassen en gaan ze zelf onderzoeken waarom dit nou zo belangrijk is.

Voor ze gaan handen wassen gaan ze zelf op onderzoek naar hoe je eigenlijk goed moet handen wassen, welke manier past het beste bij hun, is juist lang het beste of misschien wel kort?

Na dit onderzoek krijgen de leerlingen allemaal lotion op de handen. Dit gaan ze verspreiden over hun handen om vervolgens hun handen te gaan wassen. Na het honden wassen gaan ze weer zitten en wachten ze tot iedereen is geweest. Uiteindelijk is iedereen klaar en gaan we bespreken. Wie denkt dat die het beste zijn/haar handen heeft gewassen?

Of iemand goed de handen heeft gewassen kan je nu controleren met een blacklight. Alle plekken waar nog lotion te vinden is gaat licht geven en laat zo een weerspiegeling zien van het wasgedrag.